20 June 2016

Kasutatud asjad lastele

Seda juhtub harva, et keegi mu lugejatest mingit konkreetset postitust soovib, aga kui seda tehakse, siis ma annan endast maksimumi, et teile vastu tulla. Nii ma siis kirjutan täna kasutatud (ja natuke ka uutest) lasteasjadest. Ma ise olen laias plaanis seisukohal, et mida rohkem kasutatuna ostetud asju beebile ostetakse, seda parem. Näiteks kui ma teist last ootasin ja perefoorumis meie beebigrupis üks naine kirjutas, et tal läheb kogu lasteasjadele paar tuhat eurot, siis mul jäi ausalt öeldes suu ammuli - minu eelarve oli maksimaalselt paarsada eurot, millest enamiku moodustas ka tandemvanker, sest minu laste vanusevahe on väike.

Ideaalne variant minu silmis oleks see, et ostma (nii uuena kui kasutatuna) peaks lasteasju maksimaalselt vähe, vaid et beebile vajalik ringles suguvõsas käest-kätte. Enne esimese lapse sündi ma halasin, et meil on kõik ostmata, aga piisavalt suurt eelarvet selleks pole. Mini hetk aga hakkas neid titeasju uksest ja aknast sadama, niiet enne kui arugi sain oli mul hoopis asju üle. Ja ma hoidsin neid asju truult alles ning alles nüüd olen hakanud sorteerima ning mõned lemmikud riided alles hoidnud ning teised asjad taaskasutusse suunanud. Kui aga sõpru/tuttavaid/peret, kellelt beebikraami saada ei ole, siis teen väikese ülevaate asjadest, mida võiks uuena ja mida kasutatuna osta.

Kasutatuna soovitan osta riided vähemalt kuni laps aktiivsemalt liikuma ja tegutsema hakkab. Mõni eelistab osta kindlasti see nö haiglast koju tuleku komplekt uuena. Mina ei näe vahet. Samas ma mõtlen, et oleks armas valida mõni sooneutraalne komplekt ja kui perre on plaanitud rohkem kui üks laps, siis sama komplektiga koju tuua kõik lapsed. Aga päris alguses riided suurt ei kulu. Plekid tekivad peamiselt mähkmeleketest ja krooksudega välja aetud piimast ning kohe pestes tulevad mõlemad maha. Pealegi on neid väikseid suurusi kaltsukates kõvasti saada olematu raha eest. Keerulisemaks läheb lugu siis, kui laps hakkab ise sööma (vähemalt katsetama) või õues aktiivsemalt liikuma, eriti kui lubatakse üsna vabalt mänguväljakul või oma hoovis mütata. Mida suuremaks laps saab, seda raskem on kaltsukatest riideid leida, eriti poistele. Õnneks kõikvõimalikes facebooki gruppides on seis parem.
Jalanõude kohta kehtib üsna sama seis.

Ma ei näe midagi halba ka kasutatud turvahälli või -tooli ostmises, ouliseks pean turvatestide tulemusi, kuid võimalusel võiks teha seda tuttava käest. Kuigi, kes oleks selline, et avariilist turvavarustust müüks...? Turvatooli ostsin ma ühele lapsele ise ka kasutatult. Alguses vaatasime kaltsukates ringi ja ühel sobival toolil katet eemaldades vaatas alt päris kole vaatepilt vastu - uriiniplekid ja toidujäätmed. Niiet puhastest katetest tasuks kasutatud tooli ostes ka allapoole kiigata.

Vankri/käru kasutatud ostmise poolt olen ma 100%. Järelturul liigub nii palju erinevate omadustega vankreid ja kärusid, ning nii erinevates hinnaklassides, et igaüks peaks leidma oma. Kaltsuka asemel soovitan vankreid ja kärusid vaadata facebookist Muksula grupist, valik on suur ja tõesti müüakse nii 30€ eest kui 500€ eest vankreid. Ma ise ei näe mingit vahet, kas osta suvakas Poola vanker või kuulus Emmaljunga, peaasi, et omadused sobivad. Mina näiteks pisikeste pöörlevate ratastega vankriga jääksin hätta, samas mul polnud vahet kui palju vanker kaalub. Niiet kõigepealt soovitan teha nimekiri vankri oluistest omadustest (millised rattad, kas sang peab üleviidav olema, kas kaal on oluline, kas peab mahtuma lifti, väikesesse autosse jne) ja kui neile vastab 100€ maksev ja 300€ maksev vanker, siis iga kell valiksin esimese.

Rääkides nüüd kõigest muust, mida väike ilmakodanik vajab. Voodi, kummut, vann, lutid, lutipudel, madrats, voodiriided. Ma leian, et need kõik võivad kasutatud olla, välja arvatud lutid-lutipudelid, need võiks tõesti uued olla. Vanni saab ka tihti sama raha eest poest, mis kasutatult vanni eest küsitakse. Madratsi suhtes olen ma veidi kahevahel - esimese lapsega ostsin uue madratsi, googeldasin erinevate tüüpide häid ja halbu omadusi ja lõpuks valisin kookos-tatra madratsi. Teise lapse sünni ajaks ei tahtnud me veel suuremale veel uut voodit hankida, et ta ei tunneks, et uus laps kuidagi tema asjad kõik endale saab, niiet ostsime sõprade käest ära nende võrevoodi ja madratsi (naeruväärselt väikese summa eest). Siis mõtlesingi, et mis vahet oleks olnud kui sõbra asemel oleks mulle selle voodi ja madratsi müünud suvaline Pille või Malle. Tänapäeval enamus vist kasutavad madratsitel neid alt kummist linasid, mis madratsit kaitsevad. Voodiriideid võib julgelt kasutatuna osta, need saab pealegi ju üsna kõrgel kuumusel läbi pesta.

Laste riiete jaoks oli mul kodus suvaline kummut, millel palju sahtleid oli. Kui mõni kardab, et kasutatud asja ostes toon koju ka hunniku baktereid ja pisikuid ja mida kõike veel, siis kummut on tõesti selline asi, mida puhastada enne käiku võtmist on imelihtne. Ainult need spetsiaalsed mähkimisalusega kummutid kipuvad üsna kallid olema, minu meelest täitsa tavaline kummut teeb sama töö ära. Kui on soov sinna otsa asetada mähkimisalus, siis peaks lihtsalt veidi kõrgust jälgima, et oleks mugav toimetada. 

Mänguasju soovitan ise üldse võimalikult vähe või mitte üldse osta. Vähemalt meie saime katsikuteks mänguasju ja beebile on põnev jälgida kõike - nii emmet-issit kui ümbrust või sobib meelelahutuseks ka suvaline lusikas või prillitoos jne. Seda plastikut hakkab kogunema niigi.

Üldiselt ma soovitan asju ülemäära palju ette mitte osta. Normaalne on valmis varuda natuke suuremaid riideid, aga ei ole vaja osta ette ära aastasele selga mahtuvaid asju, isegi pooleaastasele mitte, sest kui su laps kasvab kiiremini/aeglasemini, siis näiteks varakult valmis varutud talvekombe ehk ei sobigi. Sama moodi ei soovita mina osta igaksjuhuks ära kõhukotti (esimese lapsega kasutasin väga palju, teise lapsega mõned korrad), rinnapumpa, hunnikut erinevaid gaasirohte ja kõike seda mida võib-olla vaja läheb, aga äkki ei lähe ka.  Näiteks Britt on teinud nimekirja beebiasjadest, mida vaja läheb ja mida pigem mitte. Ma olen kõige muuga nõus, aga lamamistool oli meil küll aktiivselt kasutuses.


Milliseid beebiasju ostaksite kasutatuna, mis asjad peaks teie jaoks kindlalt uued olema? Mis olid sellised asjad, mis valmis ostsite, aga üldse vaja ei läinud ja millest puudust tundsite?

11 comments:

  1. Turvavarustuse osas päris nõus ei ole, kuna need ka aeguvad, materjalid muutuvad teatud aja jooksul rabedamaks jne. Aga kui kõike seda enne uurida, siis loomulikult saab neid ka kasutatult osta, eriti hälle, mille kasutusaeg palju lühem. Üldiselt on neil kõigil ka parim enne aeg kirjas.
    Riietega olen täitsa nõus. Aga mulle meeldis varuda sama suurust piisava varuga, et kui nt vool ära läheb (me elame maal) ja siis ka vett pole jne, et saab hakkama paar päeva ilma pesu pesemata. Suurem osa väikese lapse riideid ongi kasutatult, suurem laps on poiss ja poisid kannavad juba varakult enamus asju ribadeks ja teatud suurusest alates võib neid leida ülivähe. Tüdrukutele on valik kordi suurem.
    Meil oli voodi esimese lapse puhul uus, teise puhul kasutatud, ei näe vahet eriti selles osa. Madrats oli ka kasutatud, aga nagunii on seal ju alati midagi peal. Rinnapump oli mõlemil korral uus ja läks vaja ka (mul lapsed olid enneaegsed). Asendamatu on olnud beebimonitor, ka kasutatult. Gaasirohtusid ja asju pole ette varunud, vaid sünnitusmajast tulles ostnud. Lutipudelid ostsin uuena, ka lutid, viimaseid minu lapsed ei vajanud.
    Vanker oli mõlemal korral uus, kuigi oleks vabalt võinud olla ka kasutatud, aga läks niimoodi.
    Kokkovõttes riided, mööbel, vanker, turvahäll võivad olla kasutatud. Uuena eelistan turvatooli, lutipudeleid, lutte, rinnapumpa jne.
    Kuna ma asju teadlikult ja jooksvalt valisin, siis ei tekkinud asju üleliia ja puudust ei olnud ka millestki. Kõhukotti küll kasutasin ainult mõned korrad, aga ostsin selle ka jooksvalt prooviks ning kasutatult. Lamamistooli ostsin ka alles siis, kui nägin vajadust selle järgi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aitäh nii pika ja põhjaliku kommentaari eest!
      Ma olen nõus, et turvavarustus on oluline - ennem olgu vanker kehv kui turvatool. Ma olen nõus, et turvavarustuse kasutatuna ostmine nõuab suuremat eeltööd ja käest-kätte tehingut, ideaalis sõbra või tuttava käest ostmist.
      Tüdrukutele leiab tõesti asju rohkem. Kuigi ma ütleks, et hetkel määrib mul 3 aastane preili rohkem kui 1a2k poiss. Aga ehk jõuab tüdrukute asju rohkem kaltsukatesse ka seetõttu, et piigadele kiputakse ostma asju rohkem kui vaja oleks, sest nendele tehtud riided on lihtsalt nii nunnud :)

      Delete
  2. Aitäh Agnes selle postituse eest! (Mina olin see kes palus sul see post teha). Praegu ei jóua, aga mône tunni pärast kirjutan oma arvamuse ka! Igal juhul minul oli väga huvitav lugeda! (:

    ReplyDelete
  3. Jôudsin nüüd lõpuks arvuti taha ja uuesti läbi lugeda. Nôustun enamus jutuga. Kasutatud voodipesu ma pole netilehtedel (soov.ee ja osta.ee) näinud, vbla kaltsukates on. Voodipesu ja madratsi ma vist siiski tahaksin uuena osta, siis oleks ilusad komplektid ja kuna neid saab mitu aastat kasutada, tuleks vist kasuks. Ma imestan, et sa uue madratsi just sellise ostsid. Neid kookos-tatra madratseid jah kiidetakse foorumites. Ma vaatasin et úhel netilehel on uus poroloonmadrats alega 22€ ehk 4x odavam kui need kookos-tatra vms, et kas siis poroloonmadrats lapsele on tóesti nii halb?
    Olen móelnud kûll kasutatud vankri 3in1 ostmise peale, päris kindel veel pole. Kui netti teema teha selle kohta, siis laidetakse see täiesti maha, just turvahälli kohapealt. Mul mees kûsis, et kas avariijärgse turvahälli/tooli välimusest ei peaks aru saama, et avariiline on olnud. Ma ei osanud vastata. Aga nagu sa ise útled - kes müüb avariilist turvahälli..? Muidugi inimesi on igasuguseid, aga ma ei tea, tahaks nagu loota et selle kohapealt on inimesed normaalsed.
    Arvatavasti ma kelleltki kasutatud asju ei saa ja pean ise kóik asjad ostma, sellep môtlengi juba varakult enda jaoks asjad valmis. Plaanin ostmist alustada augustis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kasutatud turvahälli ostmisel tuleb kogu turvahäll pm luubiga läbi lasta. Kindlasti katted maha võtta ja nii kui märkad väiksematki möra tasuks kindlasti ost katki jätta. Olen isiklikult näinud müügis turvahälli millel puudus sang. Teadupärast on see esimene asi mis avarii korral löögi saab..

      Delete
    2. Kuna madrats oli üks väheseid asju, mis me ise uuena ostsime, siis toona tõesti eelistasin seda, sest see pidavat parem olema. Küll aga ootasin ma allahindlust ja valisin kahest võimalikust õhema, niiet ma toona vist maksin umbes 40eurot. Teisel lapsel oli poroloonmadrats ja ei ütleks, et kuidagi halvem oleks. Samas ega nad kumbki nii väga oma voodis magada ka ei tahtnud :D
      Voodipesu olen kasutatult näinud Muksulas, mujal mitte.
      Ma ise ei oska seda turvahälli teemat nii hirmsasti karta. Mina isiklikult ei karda osta, kui saan ennem üle vaadata ja inimese kohta põhjalikult googeldada. Samas, kui see on midagi, mis sind ennast hirmsasti närima hakkab, siis ma ei ostaks, sest suure tõenäosusega lõpetad siis lõpuks uut turvahälli juurde ostes.
      Kas sa tulevase lapse sugu tead? Mul oleks ka ehk ühtteist veel järgi, mis saaksin ära anda, juhul kui pakub huvi.

      Delete
    3. Mul homme tuleb KV alles ja LA on augusti keskel, ma lihtsalt alati muretsen ja mõtlen ette, tüüpiline mina :D nii et soo teadasaamiseni on aega :D
      Kuna ees ootab kolimine, siis hetkel ei soovi koju asju, siis veel rohkem pakkimist ja vedamist kui praegu, aga väga armas sinust et pakud (:
      PS! Ma ei taha end reeta, aga tegelikult me päris võôrad ei ole.. oleme koos koolis käinud ja vähesel määral suhelnudki, salatsen siin omaette :D

      Delete
    4. Issand, mulle ei või selliseid vihjeid anda, ma ei saa magada nüüd suurest uudishimust :D Aga palju õnne, Sulle! (Ma siiski hetkel päris hästi läbi ei hammusta kellega tegu). Kui sul aga uus kodu käes ja juba titeasju varud võid mulle uuesti kirjutada. :)

      Delete
  4. Olen sinuga täitsa sama meelt, et enamus asju on mõistlik kasutatult osta ja mänguasju üldse mitte - neid tekkib elamisse niigi virnade viisi kuidagi iseenesest. Turvavarustuse osas olen aga eriarvamusel - ise olen kõik turvahällid-toolid uuena ostnud ja kasutatud lihtsalt tuttavatele ära andnud. Need tuttavad üldiselt on olnud sellised, kes ise autot ei oma ja sõidavad lapsega harva, nii et tool leiab veel kasutust vaid mõned korrad. Kasutatuna ostaks ehk tõesti mõne hea sõbra käest, kelle puhul teaks, et ta avariis pole olnud. Mingit suvalist interneti-inimest küll ei usaldaks, sest tõesti võib see müüa sulle 10 aastat vana täiesti teadmata ajalooga tooli, ise kiideldes, et 2 aastat tagasi ostetud, harva kasutatud ja nagu uus.

    ReplyDelete